
لنسفورد تاج را برداشت؛ هادی چُپان «پُرِ حجم، اما بازهم حقخوری»؟ بررسی مقایسهای پشتصحنه قضاوت المپیا ۲۰۲۵
لنسفورد تاج را برداشت؛ هادی چُپان «پُرِ حجم، اما بازهم حقخوری»؟ بررسی مقایسهای پشتصحنه قضاوت المپیا ۲۰۲۵
به گزارش صبح فوتبالی :
هادی چُپان از منظر حجم خام (خصوصاً در بخشهای پشت، همسترینگ و تنه میانی) تصویری بسیار پر و «پُرِ عضله» داشت؛ عضلاتی با ضخامت و تراکم که در نگاه اول وزن و قدرتش را نشان میدهد. لنسفورد هم حجم خوبی داشت اما نکتهٔ کلیدی این است که چُپان در برخی حالات از لحاظ قطر عضله (thickness) برتر دیده میشد. این همان بخشی است که طرفداران چُپان میگویند «چرا با این حجم به مقام اول نرسید؟».
درک لنسفورد برتریاش را در تفکیک عضلانی، خطوط فشرده و نمایشِ بهترِ جداسازیِ عضلات نشان داد؛ خطوط رِکتِس، برشهای پهلو و عروقِ واضحتر که زیر نور صحنه بهتر جلوه میکردند. داوران المپیا معمولاً میان «حجم» و «کات» تعادل میخواهند؛ در این رقابت، کفهٔ ترازو به سمت تفکیکِ لنسفورد سنگینتر شد.
لنسفورد در نمایشِ جلوی صحنه و قرارگیری عناصر بدنی (مثلاً نسبت شانه به کمر و هارمونیِ چهارچوب بدن) هماهنگتر به نظر رسید. چُپان گرچه حجم بیشتری در برخی بخشها داشت، اما از دیدِ داوران، لنسفورد ترکیب کلیِ هماهنگتری ارائه داد — یعنی «همهچیز بهاندازه» بود نه فقط چند گروه عضلانی بسیار بزرگ.
پشت: چُپان معمولاً بهخاطر پشتِ عمیق و پرش شناخته میشود؛ در این مسابقه هم پشتِ او ضخیم و قدرتمند دیده شد.
ران و همسترینگ: چُپان در رانها و جداسازی پهلو-ران (sweep) امتیاز روشنی نزد مخاطبان گرفت. لنسفورد اما در خطوط جداسازیِ پشتِ ران و اتصال به باسن عملکرد قابلقبولی داشت که در زاویهٔ صحنه تأثیرگذار بود.
این یعنی در نگاه مردمی حجمِ خامِ پشت به نفع چُپان بود، ولی از زاویهٔ امتیازدهی، نقشِ «نمایشِ دقیقِ خطوطِ عضلانی» برای لنسفورد تعیینکننده شد.
نورپردازی، انتخاب ژست و لحظهٔ ارائه روی صحنه میتواند تفاوتِ چند دهگان امتیاز را رقم بزند. لنسفورد توانست با ژستها و زمانبندیِ بهتر نور، خطوطش را برجستهتر کند؛ چیزی که هواداران چُپان آن را «ظاهربازی داوران» خواندند. در شبکههای اجتماعی تصاویر مقایسهایِ ساید-بای-ساید منتشر شد و دهها هزار واکنش گرفت
ادعای «حقخور» شدن معمولاً دو بخش دارد: خطای فنی در امتیازدهی یا سوگیریِ داوران. تاکنون گزارشی رسمی مبنی بر خطای فنی منتشر نشده؛ آنچه وجود دارد موجِ پرسش و نارضایتی در شبکهها و چند تحلیلگر بدنسازی است.