
در مسابقه جنجالی فرمول یک اسپانیا ۲۰۲۵ در بارسلونا، اسکار پیاستری با پیشتازی در برابر همتیمیاش لندو نوریس، پیروزی ۱-۲ مکلارن را رقم زد. اما داستان اصلی، سقوط مکس ورشتپن از سکو به جایگاه دهم، آنهم پس از یک پنالتی دیرهنگام بود.
به گزارش صبح فوتبالی :
در مسابقه جنجالی فرمول یک اسپانیا 2025 در بارسلونا، اسکار پیاستری با پیشتازی در برابر همتیمیاش لندو نوریس، پیروزی 1-2 مکلارن را رقم زد. اما داستان اصلی، سقوط مکس ورشتپن از سکو به جایگاه دهم، آنهم پس از یک پنالتی دیرهنگام بود.
ورشتپن در استارت توانست بین دو رانندهی مکلارن قرار گیرد، اما پیش از اولین پیتاستاپها نوریس دوباره از او سبقت گرفت. تا نیمه مسابقه، مشخص شد ورشتپن برنامه سه پیت استاپ با ترکیب سافت-سافت-مدیوم-سافت را دنبال میکند، در حالیکه مکلارنها تنها دو بار با استراتژی سافت-مدیوم-سافت پیت داشتند.
این تفاوت زمینهساز نبرد دیرهنگامی بین ورشتپن و نوریس برای مکان دوم شد، تا اینکه مرسدس کیمی آنتونلی در خروجی پیچ ۱۰ متوقف شد و ده دور مانده به پایان، خودروی ایمنی وارد پیست شد.
پیاستری و نوریس برای لاستیکهای سافتِ کارکرده به پیت آمدند، اما ردبول ورشتپن را با لاستیکهای هارد نو به پیست فرستاد – تصمیمی که حتی خود راننده را هم سردرگم کرد. پاسخ تیم:
تنها گزینه بود.
در دور ۶۰، خودرو ایمنی کنار رفت و ورشتپن در آخرین پیچ، دچار بیشفرمانی شدیدی شد. لکلرک پشت او قرار گرفت و هنگام استفاده از اسلیپاستریم مکلارنها، برخورد خفیفی بین آن دو اتفاق افتاد. جورج راسل هم وارد ماجرا شد و در نهایت ورشتپن به راهفرار پیچ اول رفت، اما همچنان چهارم بازگشت.
در رادیو، ورشتپن با اعتراض گفت:
اما بازبینیها نشان داد برخورد اندک بود و لکلرک جایگاه سوم را منصفانه به دست آورده بود. برخی شواهد نشان دادند که در واقع این راسل بود که جلو ردبول را لمس کرد.
سپس ورشتپن دستور گرفت که که به راسل اجازه عبور دهد. ابتدا وانمود کرد که در پیچ ۵ میخواهد این کار را انجام دهد، اما ناگهان تصمیمش را عوض کرد، در مسیر راسل پیچید و با او برخورد جزئی داشت. در نهایت راه را داد و راسل چهارم شد.
پس از خط پایان، ورشتپن ۱۰ ثانیه جریمه دریافت کرد و در حالیکه پنجم از خط گذشت، به رده دهم سقوط کرد.
درخشش هالکنبرگ، افت همیلتون
نیکو هالکنبرگ نمایشی خیرهکننده داشت و از رده پانزدهم تا ششم پیش رفت (و در جدول پنجم شد). راننده سائوبر پس از سبقتهای اولیه، زود به لاستیکهای مدیوم سوئیچ کرد و در ادامه نیز با پیتاستاپی برای سافتهای نو و سپس تعویض دوباره برای خودرو ایمنی، سرعتی عالی نشان داد. در ریاستارت، او از همیلتون سبقت گرفت تا بهترین نتیجه سائوبر از زمان پنجم شدن فلیپه نصر در گرندپری استرالیا ۲۰۱۵ را ثبت کند.
همیلتون که شروع خوبی داشت و از راسل عبور کرده بود، در ادامه به دستور تیم جایگاه را به لکلرک داد تا از آندرکات محافظت شود – تصمیمی که همیلتون در رادیو زیر سؤال برد. با این حال، خودش بعداً قربانی آندرکات راسل شد و نهایتاً ششم شد.
رده | راننده | تیم | زمان |
---|---|---|---|
1 | اسکار پیاستری | مکلارن | |
2 | لندو نوریس | مکلارن | +2.471 |
3 | چارلز لکلرک | فراری | +10.455 |
4 | جورج راسل | مرسدس | +11.359 |
5 | نیکو هالکنبرگ | سائوبر | +13.648 |
6 | لوئیس همیلتون | فراری | +15.508 |
7 | ایزاک حجار | آر بی | +16.022 |
8 | پیر گسلی | آلپین | +17.882 |
9 | فرناندو آلونسو | استون مارتین | +21.564 |
10 | مکس ورشتپن | ردبول | +21.826 |
11 | لیام لاوسون | آر بی | +25.532 |
12 | گابریل بورتولتو | سائوبر | +25.996 |
13 | یوکی سونودا | ردبول | +28.822 |
14 | کارلوس ساینز | ویلیامز | +29.309 |
15 | فرانکو کولاپینتو | آلپین | +31.381 |
16 | استبان اکون | هاس | +32.197 |
17 | اولیور بیرمن | هاس | +37.065 |
- | الکس آلبون | ویلیامز | - |
- | کیمی آنتونلی | مرسدس | - |